ゴム動力模型飛行機ホームページ 空力関連の話題いろいろ

無段上反角

上反角は多段の方がいい、更に連続にスムーズなカーブになっていれば更にいいと思っている人は多いと思いますが、それは理論的にも証明されている様です。文献3 72ページからの引用です。
In more recent times, coming as an extention of of the argument favuoring winglets, it has been claimed , particularly by Professer Richard Eppler, that the minimum vortex-induced drag for a wing of given span is obtained, not with small winglets standing more or less upright at he tips, but with dihedral following a circular of elliptical curve, flat at at the centre and turning gradually more upwards towards the tips.The reasoning is supported by mathimatical treatment....
要約すると:
エップラー教授らはスパンが同じなら、ウイングレットよりも中央がフラットで徐々に上向きの楕円上反角が誘導抵抗が少なくなると主張している。これは数学的にも証明されている。

その無段上反角の主翼を二つ紹介します。カタパルトグライダーは東京都杉並区在住の小川孝夫さんのもの。水に浸しの後加重をかけてバルサをまげているそうです。
ライトプレーンはグリーンパークフライヤーズの江口脩さんのもの。竹ヒゴを湯気で丁寧の曲げています。

一番下の図は楕円曲線の一例。